tammikuu 19, 2022 2 minuutin lukuaika

­Tiesitkö joogasta sen, että se sopii ihan kaikille, ikään, sukupuoleen ja kuntoon katsomatta?

Yksi joogan parhaimmista puolista on se, että joogatessa voi tehdä vain juuri sellaisia liikkeitä, jotka tuntuvat itsestä hyviltä. Joogaa voi harjoittaa täysin itselle sopivalla tavalla ja tasolla, kevyesti palautellen tai halutessaan vaikka fyysisemmin. Ja joogahan sopii myös miehille oikein hyvin. Jopa muutaman minuutin säännöllinen joogaaminen vähentää stressiä ja tekee ihmisistä tyytyväisempiä, vahvempia ja tietoisempia.

Jo tuhansia vuosia vanha menetelmä

Yleensä parhaimmat asiat, kuten jooga ja futon, ovat keksitty jo tuhansia vuosia sitten. Kun jooga yhdistettiin futonpatjaan, syntyi Joogafuton. Jooga on alunperin lähtöisin Intiasta ja futon Japanista. Molempia on aikojen saatossa kehitetty nykypäivän ihmisten mieltymysten mukaisiksi. Futonpatja oli alunperin hyvin ohut ja askeettinen ja se on vuosien myötä muotoutunut länsimaiseen tyyliin muhkeammaksi, saaden lisää materiaaleja sisäänsä. Myös jooga on kehittynyt alkuperäisestä hengellisestä muodostaan, enemmän fyysiseen hyvinvointiin tähtääväksi, mielen ja kehon yhdistämiseen. Joogamuodosta riippuen harjoitukseen kuuluu erilaisia fyysisiä asentoja, hengitysharjoituksia, meditaatiota, keskittymistekniikoita ja rentoutumista.

Joogamuoto joogaajan mukaan

Eri joogamuodoista on hyvä ottaa selvää ennen aloittamista, että löytää itselleen sopivan tavan harjoittaa joogaa. Tässä mainittuna muutamia yleisimpiä muotoja. Jos on tarkoitus enemmänkin rauhoittua ja rentoutua Yin Yoga on sopivan rauhallinen joogamuoto. Kundalinijooga on enemmän hengellistä joogaa, jossa painotetaan meditaatiota ja hengitystä. Klassinen jooga rentouttaa, antaa lisää voimaa, parantaa tasapainoa, liikkuvuutta sekä kehonhallintaa. Miellyttävässä Hathajoogassa on paljon taivutuksia, kiertoja, tasapainoilua, pään liikkeitä ja hengittämistä. Fyysisesti vaativammassa Astangassa yhdistetään hengitys, liikkeet ja meditaatio. Yksi mielenkiintoinen ja uudehko joogamuoto on Kasvojooga, johon kannattaa myös tutustua. Eri joogan muotoja voi tietysti yhdistellä ja vaihdella kehon ja mielen tuntemusten mukaan.

Miksi alkaa joogaamaan?

Jos et vielä ole kokeillut joogaa, se kannattaa aloittaa nyt. Vaikka uuden vuoden kunniaksi, uutena harrastuksena. Sitä ei tule heti ajatelleeksikaan, että joogasta voi olla yllättävän paljon hyötyä monella tapaa. Jooga vähentää stressiä ja sen myötä moni asia alkaa sujumaan paremmin. Unen laatu paranee, ruuansulatus tehostuu ja luonnollisesti jooga on hyväksi myös sydämelle. Jooga parantaa myös notkeutta, liikkuvuutta ja lihaskuntoa sekä auttaa palautumisessa. Jooga opettaa keskittymään ja olemaan läsnä. Joogatunnin jälkeistä tyytyväisyyden ja hyvänolon tunnetta haluaa pian lisää.

Joogatarvikkeista mukavuutta

Joogaa voi harrastaa missä ja milloin siihen sopiva hetki löytyy. Kehon ja mielen lisäksi, erityisiä vaatteita tai tarvikkeita ei välttämättä tarvita. Futonnetiltä on saatavilla muutamia hyviä joogatarvikkeita mukavuuden lisäämiseksi. Täyspuuvillainen Joogafuton on hyvä vaihtoehto joogamatolle. Erilaiset joogatyynyt, kuten muhkea Zafu, neliskanttinen Zabuton, puolikuun mallinen Half Moon ja putkityyny Bolster, lisäävät tarvittaessa tukea ja mukavuutta. Tutustu joogatuotteisiimme sivuillamme ja tilaa omasi sopivalla värillä. Jos joogasaleille ei nyt pääse paikanpäälle, joogaamisen voi aloittaa vaikka virtuaalitunnilla kotona. Netistä löytyy nykyään laaja valikoima erilaisia tunteja joogan harjoittamiseen.



'Yoga is not about bending and twisting your body or holding your breath. It is a mechanism and a technology to get you to that state of experience where you see reality just the way it is.'
Sadhguru, intialainen joogaopettaja, kirjailija ja hindulainen mystikko